CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

welcome



Wednesday, 24 October 2012

:)

x sampai sebulan pon kapel,, ko dah wat hal,,patutla aq rs x sedap hati ari tu,,dlu ko yang beriya2 nk kat aq, bile aq dah elok trima ko, mcm nie plak ko balas. dlu mcm2 janji yg ko tabur kat aq, ko slalu pesan kat aq suh ingat janji2 kite tapi hakikatnya ko sendiri yang dah lupekan janji2 tu. dlu ko yang selalu takut aq akan tinggalkan ko tp skarang ko yang dah tinggalkan aq. dan alasannya adalah aq sendiri?? tolonglahhh,,,aq x bodoh untuk percaya semua kata2 ko., aq pernah ckp yang kata2 yg ko berikan pada aq sm jew mcm kata2 ex aq, ko marah aq sbb cakap mcm tu. tapi hakikatnya ko sama2 jew dengan mereka2 semua. xde ckit pon perbezaan,,,
tapi xpelah, walau ape pon yang ko dah buat pada aq, aq x pernah terniat pon untuk membalas balik. aq mampu berdoa jew pada tuhan. pada DIA jew aq mampu mengadu. mungkin ko bukan lelaki yang layak untuk aq. walaupon aq selalu berdoa pada tuhan agar aq dipertemukan dengan lelaki yang baik, tapi aq x prnah lupa untuk mendoakan hubungan kita. tapi aq menganggap, tuhan telah makbulkn doa aq. ko bukan lelaki yang baik. sebab tu lah DIA pisahkan kita. aq bersyukur sangat2 kerana tuhan telah makbulkan doa aq. semoga lepas nie aq akan dipertemukan dengan lelaki yang lebih baik dari ko. tentang apa yang ko dah buat pada aq pulak, biarlah tuhan yang membalasnya.  aq serahkan semuanya pada tuhan. walau apepon, aq tetap akan mendoakan kebahagiaan ko :)

p/s: walau ape pon yang terjadi dalam hidupku, aq akan tetap tersenyum:)

Sunday, 21 October 2012

takuuttttt

20 OKTOBER 2012,,sampai bile2 aq akan ingat tarikh ini,,pagi itu aq sedang leka meayari internet sampailah aq terbaca satu entry dekat blog yang bercerita pasal penyakit barah payudara. aq x tahu kenapa,,hati aq tiba2 tergerak untuk membaca entry tersebut. banyak gambar2 yang dipaparkan,, semuanya sangat mengerikan. ade jugak penulis blog tersebu bercerita pasal simpton2 penyakit pembunuh no 1 wanita itu.
aq merancang untuk keluar,, niat aq untuk belikan hadiah untuk adik2 aq kat kg. ms tengah mandi, secara tak sengaja aq terasa seperti ade benjolan dkat payudara aq sebelah kanan. aq boleh rasa benjolan tu dengan sangat ketara. takut aq pada masa tu hanya tuhan sahaja yang tahu. aq terus kol emak aq dan ceritakan semuanya. aq tahan tangis aq coz i dont want my mom to be worried. mak janji untuk membuat pemeriksaan selepas aq balik kampung nanti.
aq malu untuk menceritakan hal ini pada kawan2.. banyak perkara yg membuatkan aq takut untuk bercerita...aq takut dikasihani dan takut dipinggirkan. walhal aq masih belum pasti tentang penyakit ini. aq kuatkan hati untuk tetap nampak gembira dan sihat di hadapan mereka. tapi dibelakang mereka, aq hanya mampu menangis seorang diri,,
ya ALLAH, jauhkanlah aq dari perkara yang aq takuti itu,,aq masih belum puas untuk bersama orang2 yang aq sayang, aq masih belum puas menjadi anak perempuan sulong bagi mak dan abah,,, aq masih belum puas dipanggil kaklong oleh adik2 ku, aq masih belum puas gembira dan sedih bersama kawan2 aq. tapi jika ujian ini KAU berikan semata2 untuk menjadikan aq manusia yang lebih berguna, aq redha ya ALLAH, aq redha walaupon aq masih belum bersedia,,sungguh,,aq sangat TAKUUTTTT

Friday, 12 October 2012

KUBUR BERKATA-KATA


Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara :-

1. Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a)
2. Hasan (anak Fatima r.a)
3. Husin (anak Faimah r.a)
4. Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a

Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur, "Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu ? Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah s.a.w."

Maka berkata kubur, "Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dengan seburuk-buruknya)."

Abu Laits as-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamat dari siksa kubur hendaklah melazimkan empat perkara semuanya :-

1. Hendaklah ia menjaga solatnya
2. Hendaklah dia bersedekah
3. Hendaklah dia membaca al-Quran
4. Hendaklah dia memperbanyakkan membaca tasbih kerana dengan memperbanyakkan membaca tasbih, ia akan dapat menyinari kubur dan melapangkannya.

Adapun empat perkara yang harus dijauhi ialah :-

1. Jangan berdusta
2. Jangan mengkhianat
3. Jangan mengadu-domba (jangan suka mencucuk sana cucuk sini)
4. Jangan kencing sambil berdiri

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud, "Bersucilah kamu semua dari kencing, kerana sesungguhnya kebanyakan siksa kubur itu berpunca dari kencing."

Seseorang itu tidak dijamin akan terlepas dari segala macam siksaan dalam kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau seorang anak yang bapanya sangat dekat dengan Allah s.w.t.. Sebaliknya kubur itu tidak memandang adakah orang itu orang miskin, orang kaya, orang berkedudukan tinggi atau sebagainya, kubur akan melayan seseorang itu mengikut amal soleh yang telah dilakukan sewaktu hidupnya di dunia ini.

Jangan sekali-kali kita berfikir bahawa kita akan dapat menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh dua malaikat Mungkar dan Nakir dengan cara kita menghafal. Pada hari ini kalau kita berkata kepada saudara kita yang jahil takutlah kamu kepada Allah s.w.t. dan takutlah kamu kepada soalan yang akan dikemukakan ke atas kamu oleh malaikat Mungkar dan Nakir, maka mereka mungkin akan menjawab, "Ah mudah sahaja, aku boleh menghafal untuk menjawabnya."

Itu adalah kata-kata orang yang tidak berfikiran. Seseorang itu tidak akan dapat menjawab setiap soalan di alam kubur jikalau dia tidak mengamalkannya sebab yang akan menjawab ialah amalnya sendiri. Sekiranya dia rajin membaca al-Quran, maka al-Quran itu akan membelanya dan begitu juga seterusnya.

Saturday, 6 October 2012

sayang,,,

sayang,,aq x mintak emas permata,,cuma sayangilah aq seadanya,,
aq tahu,,kadang-kadang nafsu lebih berkuasa dari akal fikiran,,
tapi sayang,,kita masih punya hati untuk mengawal segala perbuatan
sungguh,,aq teramat menyayangimu,,kasih sayang yang tiada perbandingan
mungkin kadang kala kita leka,,kita sering lupa bahawa perhubungan yang bahagia adalah perhubungan yang diredhai oleh Yang ESA,,
sayang,,,
hormatilah aq sebagaimana kamu menghormati ibumu yang juga wanita,,
lindungilah aq sepertimana kamu melindungi adik-adik perempuanmu,,
kasihilah aq sepertimana kamu mengasihi kawan-kawan wanitamu,,
sayangilah aq sepertimana kamu ingin menyayangi isterimu,,
didiklah aq serprtimana kamu ingin mendidik cahaya matamu,,
aq mohon sayang,,,untuk kali ini,,
turutilah permintaanku yang satu ini,,
demi perhubungan kita yang kekal abadi,,,,

Thursday, 4 October 2012

pengorbanan kucing

Pada suatu ketika seorang cendekiawan terkenal yang bernama Malik Bin Dinar sedang mnyediakan makanan di rumahnya..Entah bagaimana,seekor kucing datang dan mencuri sepotong daging di atas meja..Malik mengekorinya dengan senyap2.."Ke mana dia hendak membawa daging itu.?" bisik Hati Malik..Kucing itu terus berlari membawa daging itu dengan mulutnya..Malik tetap mengekorinya..Dia melihat kucing itu pergi ke sesuatu tempat . Di situ terdapat lubang kecil di celah batu2 itu.Kucing itu segera menghampiri lubang itu dan mengeluarkan daging dari mulutnya itu..Tiba - tiba Malik melihat seekor ular keluar daripada lubang itu lalu mengambil daging itu lalu memakannya..Malik mengamati ular itu dan didapati ular itu buta . Rupa - rupanya kucing itu membawa daging untuk ular buta yang sedang kelaparan di dalam lubang.......

Tuesday, 2 October 2012

menanti sebuah keikhlasan hati

kasih yang kudamba bagai permata rupanya cebisan kaca yang mencalar jiwa. bukan kutagih kasih simpati, cuma kuharap keikhlasan hati. keikhlasan hati yang mana lebih bernilai dari sekarug permata.
kasih pertama,,lukanya amat payah untuk sembuh
kasih kedua,,hatiku serta merta bagai dibunuh
setelah itu masih adakah kasih ketiga??
kasih ketiga,,kuharap ianya berkekalan hingga ke mati
aq rela,,menanti dan terus menanti
menanti agar kasihmu itu lahir dari keikhlasan hati
bukan hanya untuk menunjukkan simpati
agar hatiku tidak lagi disakiti.....